;

De Sloper en De Slijmbal? Gangbaar in het vocabulair van Hallmark

,,Ah, daar wordt De Sloper ingezet.” ,,Hé, zien we daar De Slijmbal?” Binnen ons bedrijf Hallmark hoor je dit soort termen regelmatig vallen. Het is gedrag dat past bij bepaalde ego’s, waarin we soms doorschieten in ons gedrag. Elk bedrijf heeft dit soort ego’s in dienst en door het beestje bij de naam te noemen, roept dat voor ons herkenning en hilariteit op. De Sloper en De Slijmbal in kwestie snappen meteen dat ze te ver zijn gegaan, zonder dat het onderwerp hoeft te worden uitgediept. De woorden behoren tot onze vocabulaire sinds we als bedrijf worden gecoacht door Authentiek Leiderschap. Hun concrete aanpak gaat redelijk diep, zonder zweverig te worden.

Benieuwd hoe een bedrijf als Hallmark zich laat coachen?
Wij van Hallmark zeggen dat het leven draait om waardevolle relaties. Een missie, waar we als bedrijf vanuit willen functioneren. Hierbij horen waarden die de beleving van ons merk weergeven, zoals ‘hartelijk’, ‘verrassend’ en ‘verbindend’. Mooie woorden, waarmee je relaties kunt versterken en verdiepen, maar hoe zorgen we ervoor dat mensen ons merk ook zo ervaren? Moet je dan als bedrijf niet zelf deze waarden weten uit te stralen? En waar begin je dan? Dat was voor ons de aanleiding een traject met Authentiek Leiderschap te starten. Een hele operatie, als je alle medewerkers, inclusief leidinggevenden, mee wilt krijgen.

Van start bij de top
Samen met Authentiek Leiderschap zijn we de uitdaging aangegaan. Eerst met ons eigen directieteam. Immers, als wij kunnen laten zien dat het anders kan, hebben we recht van spreken en kan het middelmanagement ook mee. Wat volgde was een periode waarin het directieteam onder de loep werd genomen. Ons gedrag werd afgepeld, onze ego’s werden zichtbaar, eigen missies moesten worden geformuleerd, en ga zo maar door. Een proces dat leidde tot vele openbaringen en inzichten.

Hartelijk en verbindend?
Zo vond één van de directieleden zichzelf bijvoorbeeld heel toegankelijk. ’s Ochtends na binnenkomst stond zijn deur toch altijd open? Maar zijn team had een hele andere ervaring en vond hem behoorlijk onbenaderbaar. Nu komt hij ’s morgens binnen en zegt tegen zijn team: ,,Goedemorgen, ik ben er hoor.” Een kleine verandering, die enorm wordt gewaardeerd en meteen voor een andere sfeer zorgt. Een ander lid kwam er tijdens een sessies achter dat hij niet in staat was verbinding te maken met het team; hij zat op een andere golflengte. Vervolgens hebben we in goed overleg afscheid van elkaar genomen.

We zijn er nog lang niet
Uiteindelijk is ons hele bedrijf als een cascade aan bod gekomen. Van onze managementteams tot de lagen eronder. Op persoonlijk vlak weten mensen nu beter waarom ze doen wat ze doen. Dat werkt door op teamniveau, waar onze manier van leidinggeven is veranderd. Van directief en autoritair is de focus verlegd naar het maken van verbinding. We proberen ons meer in te leven in anderen, waardoor we merkbaar betere gesprekken hebben. Zaken die wel of niet goed gaan, worden nu eerder benoemd. Dat wil niet zeggen dat we er al zijn. Nog lang niet zelfs!

In de volgende blog gaat Jan Willem Koch, managing director bij Hallmark, dieper in op de veranderingen die het coachingstraject hebben opgeleverd en hoe Hallmark deze transformatie bestendigt.

Wil je meer informatie over cultuurverandering binnen je bedrijf? Ontdek wat Authentiek Leiderschap voor je kan betekenen.